Akcelerované stránky pro mobilní zařízení: Stojí vůbec za to?

Novinky o tom, kde vlastně AMP od Google právě nyní stojí, nabízí unikátní pohled a to ten, jestli vůbec AMP stojí za to adoptovat na vaší webovou stránku či ne.
 
Předně-mobilní indexování od Google bylo oficiálně odkryto a nyní jste již mohli dostávat oznámení od Google Search Console o tom, že některé z vašich webových stránek se oficiálně začaly „započítávat“ do tohoto nového indexu.
 
Předně-mobilní indexování má přednost před tradičním plně odpovídajícím počítačovým zobrazením od Google a pravděpodobně bude servírovat uživatelům vhodné výsledky na základě zařízení, které k vyhledávání uživatelé používají.
 
To bude dále stimulovat potřebu pro správce webů, aby implementovali plně odpovídající a fungující design, který bude personalizovaný pro uživatele na jakémkoliv zařízení.
 
Google se pokusil o to, aby tato přeměna byla co možná nejjednodušší pro správce webů tím, že vytvoří jakousi open source iniciativu, která bude využívat osekané HTML soubory k vytvoření rychlých a hlavně k mobilům přátelským kopiím webových stránek. Ty jsou následně označovány jako akcelerované mobilní stránky (Accelerated mobile pages), které jsou odlišné jakýmsi symbolem blesku ve výsledcích pro vyhledávání na mobilních zařízeních.
 
Možnost adoptovat AMP pro vaši stránku by se měla zdát skoro očividná, když budete brát v potaz následující faktory:

  • Rychlost načítání webové stránky je jeden z hodnotících faktorů pro Google indexy, jak pro mobilní zařízení, tak pro stále početné počítačové zobrazení.
  • Jednosekundové zpoždění v rychlosti webové stránky může snížit převody skoro až o sedm procent (zdroj: Kissmetrics)
  • O AMP kolují zvěsti, že prý je to jeden z hodnotících faktorů v předně-mobilním indexování (AMP bylo vytvořeno Googlem).

Avšak i přes to spousta správců webů zůstává skeptická, co se týče adopce AMP na jejich webové stránky. Ale AMP projekt stále ještě není plně dokončen a vývoj neustále pokračuje, s tím, že se dále a dále zaměřuje na obavy od správců webů, kteří mohou mít či mají problémy se správnou implementací AMP do jejich webových stránek.
 
Chtěli bychom nyní poskytnout menší aktualizaci ohledně informací, kde vlastně AMP právě nyní je, v jaké fázi se nachází a budeme se snažit odpovědět na otázku, jestli to vůbec stojí za to implementovat.
 

AMP: Kde jsme právě teď

AMP označené stránky byly původně představeny, aby se mohly vyrovnat s Instantními příspěvky od FAcebooku a pouze využívány pro výsledné kolotoče se zprávami oproti mobilním zařízením. Nyní jsou AMP výsledky rozprostřeny napříč organickými výsledky vyhledávání, i když si toho nemusíte ani všimnout jako uživatel.

Možná jste do této doby nevěnovali až takovou pozornost tomuto AMP Projektu. Akcelerované mobilní stránky jsou skoro tři roky staré a jejich vývoj se tak nějak zpomalil v některých oblastech.
 
Tady je časová osa, která obsahuje ty nejdůležitější zprávy o AMP za několik minulých let:

  • 24. leden 2016 = Google spustil jeho projekt Akcelerovaných mobilních stránek
  • 20. září 2016 = Google inkorporuje AMP do jeho výsledků vyhledávání
  • 21. srpen 2017 = AMP reklamy dokončují druhou fázi vývoje
  • 13. leden 2018 = AMP příběhy jsou představeny
  • 7. prosinec 2018 = Oficiální WordPress Plugin je zveřejněn

 
Vývoj AMP pro reklamy a také pro cílené stránky ještě není úplně kompletní, avšak rychlé načítání vykreslování zapříčinilo to, že se nyní reklamy vykreslují daleko rychleji než tradiční reklamy na Google. A také to, že gtag.js implementace spojuje AMP reklamy k určitým událostem v Analytice a Google reklamách.
 
Avšak AMP se stalo velmi populární napříč celým světem. Výsledky AMP jsou nyní používány v Baigu, Sogou a YAhoo v Japonsku. Stovky top vydavatelů po celém světě, což zahrnuje například Times of India a Slate, adoptovaly AMP, aby zlepšili jejich organické výsledky vyhledávání.
 

Co vlastně jsou ty akcelerované mobilní stránky?

Akcelerované mobilní stránky (AMP – accelerated mobile pages) jsou v samém jádru osekané HTML kopie existujících webových stránek a jejich obsahu, které nabízí daleko rychlejší dobu načítání než standardní HTML5 dokumenty. Webové stránky mohou nabízet AMP stránky implementací rel=amphtml tagu do jejich HTML. Stránky s AMP kódem obsahují tří-krokové AMP nastavení.

  • HTML = osekané s unikátním markupem tradičních HTML kódů s unikátními tagy
  • JS = používán k načítání zdrojů a osekán tak, aby eliminoval nepotřebné vykreslování.
  • CDN = optimalizovaná síť vytvořená pro mezipaměť stránek a k okamžité adaptaci těchto stránek do kódu.

 
AMP také redukuje potřebu dalších CSS požadavků a odstraňuje jisté eliminátory na stránce, což zahrnuje například příliš velké obrázky, CTA v mnoha případech a také spoustu backend kódu. To má za efekt zvýšení rychlosti a to opravdu velké.
 
Primárně AMP zrychluje dobu načítání webových stránek skoro o sekondu totální doby načtení tím, že povolí AMP ukládání do mezipaměti. Esenciálně Google využívá tuto funkci před-načtením AMP dokumentů za použití jediného iFrame v pozadí výsledků vyhledávání, takže stránky se načítají skoro okamžitě, pokud na ně uživatel klikne.
 
AMP dokumenty mohou být také staženy z AMP knihovny přímo z jejich originálního serveru. AMP knihovna obsahuje dokumenty s AMP HTML a AMP JS. Naneštěstí, nahrávání některých dokumentů ne vždy zahrnuje také okamžité načtení stránky.
 
Tady je vybraný příspěvek z AMX panelu ohledně AMP, který poskytuje daleko více detailů o tom, co vlastně obsahuje AMP, že to tak moc zrychluje načítání:
 
                Alexis spustila test a zjistila, že AMP mezipaměť dovoluje Pinterestu být až o čtyřicet tři procent rychlejší. A tady je pár věcí, které učinily AMP rychlejší:

  • Naprosto kritická cesta vykreslování plyne mnohem lépe
  • AMP zkušenosti mají daleko méně požadavků, hlavně co se týče obrázků
  • AMP je vytvořeno, aby velmi hladce fungovalo v případech, když JavaScript selže
  • AMP předchází vykreslování blokujícímu JavaScriptu tím, že ho činí nesynchronizovaným.
  • Extenze a vložené funkce nijak neblokují vykreslování rozložení stránek
  • JS třetí strany není ještě povoleno
  • Všechna CSS v jedné rovině s HTML dokumentem: nejsou tu žádné další požadavky pro získání .css souborů, žádné extra dlouhé časy.
  • CSS je limitováno na 50 kilobitů, AMP dovoluje padesát tisíc znaků v jedné lini CSS
  • „Liné“ načítání a přednačtené líně-načítající se zdroje
  • Spouští a přehrává pouze GPU-akcelerované CSS animace
  • Fonty potřebují přesně nula http požadavků
  • AMP před-místí zdroje na základě přednastavených velikostí na rozložení stránek
  • Inteligenční upřednostnění zdrojů, optimalizuje stahování, takže důležité zdroje se stahují první
  • AMP používá extenzivní naznačování zdrojů: nepředkresluje drahé věci, co se týče CPU jako iFrames třetích stran
  • Google AMP mezipaměť, proxy-založená CDN, která ověřuje AMP dokumenty, ukládá zdroje do mezipaměti a přepisuje URL, aby normalizovala analyzování.

Měli bychom adoptovat AMP?

Zatímco AMP ukládání do mezipaměti nabízí zlepšenou rychlost a je pravděpodobně favorizováno výsledky vyhledávání od Google, adopce AMP pro vaši webovou stránku přichází hned s několika menšími zádrhely.
 
Na začátek, AMP pouze funguje, pokud uživatel klikne na AMP verzi vaší webové stránky, na rozdíl od kanonické verze. Studie ukázaly, že AMP knihovna může redukovat počet požadavků serveru k načítání dokumentu až o sedmdesát sedm procent, avšak AMP verze není vždy nabízena, pokud není implementována správně.
 
Sledování dat od AMP stránek přes Analytiku, reklamy nebo dokonce DoubleClick je stále docela limitováno, i když analytika pro tuto oblast neustále roste.
 
A co je hlavní, implementace AMP znamená obětování hodně UX elementů vaší webové stránky. AMP HTML upřednostňuje efektivitu oproti, řekněme, kreativitě. CO je ale daleko hmatatelnější, tak to je ten fakt, že nejenom přijdete o vykreslení některých obrázků na vaší stránce, AMP stránky také dovolují pouze jeden inzerenční tag na jednu stránku. Také implementace tohoto kódu bývá neskutečně obtížná před WordPress pluginem.
 
Napříč všemu tomu rozruchu, které AMP projekt vzedmul při svém ohlášení, vývoj byl relativně pomalý a uživatelé jsou daleko od toho, aby si všimli, že je jim servírován AMP obsah na jejich mobilních zařízeních.
 
Takže, měli byste implementovat AMP na vaší webovou stránku? Ne nutně, avšak jsou tu také hmatatelné výhody v jeho implementaci. Myslíme si, že AMP je velmi užitečné pro vydavatele a bude mít hlavní roli v následujících výsledcích vyhledávání, které se neustále posunují k mobilním zařízením, avšak dokud nebudete mít lehký přístup k implementaci AMP s Wordpressem, můžete nerušeně zůstat s dynamickými stránkami, které budou nabízeny oproti akčnímu designu či stránce, která je vhodná pro mobilní zařízení.
 

Jak si vlastně uzpůsobit AMP stránky

Za použití Google Search COnsole nebo vašeho HTML, správci webů dokáží optimalizovat AMP kód, aby jej mohli učinit daleko lépe ovlivnitelnější pro SEO Strategie.
 
Správci webů mohou také aktualizovat jejich AMP mezipaměť použitím „update-cache“ požadavku.
 
Tady je pouze několik málo příkladů toho, jak můžete uzpůsobit vaše AMP HTML dokumenty:

  • Amp-pixel: sledování pixelů
  • Amp-analytics: sledování analytiky
  • Amp-animation: přidá animaci
  • Amp-access: přístup pro uživatele, kteří si to zaplatili (paywall access)
  • Amo-dynamic-CSS-classes: dynamické CSS elementy
  • Implementace Gtag.js tag dovoluje sledování událostí napříč Google Ads a Search Console
  • Amp-iFrame: zobrazí iFrame
  • Amp-access-laterpay: integruje laterPay
  • Amp-list: stahuje data a vytvoří seznam
  • Amp-live-list: aktualizuje obsah v reálném čase
  • Amp-app-banner: opraví banner

 
ZDE můžete získat úplný seznam.
 

Budoucnost AMP

Mezi skepticismem Google samotného a Googlovou marketingovou kampaní pro AMP, většina uživatelů a správců webů je z velké části naprosto mimo, co se týče AMP, a buď si ho nevšímají nebo jej nechtějí adoptovat.
 
Naštěstí poměr adopcí se rychle zvedá. Jen si vzpomeňte, jak jsme informovali o tom, že skoro 31 milionů domén adoptovalo AMP hned ze začátku minulého roku. A to číslo bylo dva roky někde mezi miliónem a půl.
 
Stejně jako se SEO vzdaluje od počítačových věží na obrazovky mobilních zařízení a další zařízení, poměr adopcí AMP a dalších podobných technologií bude dále zrychlovat. A právě nyní je na existujících platformách, jestli bude tahle adopce či přeměna lehčí.

Posted in Nezařazené